1. جرثقیل بناگستر
  2. خرید قطعات، لوازم و اجزای انواع بالابر و جرثقیل سقفی
  3. کالسکه جرثقیل سقفی

کالسکه جرثقیل سقفی

کالسکه، ترولی یا آنطور که بعضا شنیده می‌شود، راهبر جرثقیل سقفی، بخشی بسیار مهم از جرثقیل‌های سقفی و زیرگروه‌های آن مانند جرثقیل دروازه‌ای و جرثقیل بازویی ست. کالسکه جرثقیل سقفی بخشی از جرثقیل است که وظیفه سنگین، حیاتی و بسیار مهم حمل و جابجایی الکتروموتور، گیربکس، هوک یا قلاب و … را به عهده دارد و یکی از دو یا سه درجه آزادی جرثقیل در اختیار آن است. کالسکه جرثقیل سقفی انواع مختلفی دارد و نکات متعددی درباره آن مطرح می‌شود. در مورد سایر اجزای جرثقیل و کاربرد‌های هرکدام در مقاله تجهیزات جرثقیل سقفی، می‌توانید اطلاعات خوبی کسب نمایید. برای آشنایی بیشتر با کالسکه جرثقیل و شناخت بیشتر موضوعات پیرامون آن، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

جرثقیل بناگستر، با سابقه چندین ساله در زمینه فروش و خدمات مرتبط با جرثقیل‌های سقفی و دروازه‌ای و سایر انواع جرثقیل‌های کارگاهی آماده ارائه انواع خدمات و مشاوره در زمینه‌های فوق است. با کارشناسان بناگستر تماس بگیرید.

کالسکه جرثقیل سقفی | جرثقیل بناگستر
کالسکه جرثقیل سقفی | جرثقیل بناگستر

کالسکه جرثقیل سقفی

این قسمت از جرثقیل مجموعه‌ای از قطعات الکتریکی و قطعات مکانیکی است که سیستم لودینگ جرثقیل را سامان می‌دهد. کل این مجموعه بر روی پل جرثقیل قرار می‌گیرد و موتور حرکت عرضی جرثقیل به کمک کالسکه حرکت می‌کند.

ذکر این نکته ضروری ست که جرثقیل‌های سقفی اغلب سه درجه آزادی یا سه جهت حرکت دارند. یک حرکت طولی که توسط پل و یا ستون‌ها انجام می‌شود و کل جرثقیل را در طول کارگاه حرکت می‌دهد، یک حرکت عرضی که توسط راهبر و کالسکه در طول پل انجام می‌شود و نهایتاً یک حرکت ارتفاعی که توسط سیستم موتور و قلاب و طناب یا زنجیر و گیربکس که بالا و پایین رفته و برداشتن و گذاشتن بار را انجام می‌دهد.

در جرثقیل سقفی تک پل، کالسکه به همراه موتور بالابر روی پل قرار می‌گیرد ولی در جرثقیل سقفی دو پل، سیستم بالابر و تابلوی بالابر روی شاسی بین دو پل جرثقیل قرار می‌گیرند.

کالسکه جرثقیل سقفی | جرثقیل بناگستر
کالسکه جرثقیل سقفی | جرثقیل بناگستر

اجزای اصلی کالسکه جرثقیل سقفی

اجزای کالسکه یا ترولی جرثقیل سقفی از این قرار هستند:

  • موتور کالسکه یا سیستم قدرت کالسکه که منبع حرکت کالسکه است
  • سیستم ترمز موتور را بالابر
  • میکروسوئیچ بالابر (که وظیفه بسیار مهم تأمین امنیت و تحدید حرکت جرثقیل را به عهده دارد)
  • سیم بکسل یا زنجیر جرثقیل (در مورد تفاوت جرثقیل سقفی سیم بکسلی یا جرثقیل سقفی زنجیری پیشتر گفتگو شده است)
  • تسمه راهنمای سیم بکسل جرثقیل
  • قلاب یا هوک جرثقیل
  • سپر یا ضربه گیر کالسکه جرثقیل که از بخش‌های مهم ایمنیست

راهبر یا کالسکه؟

پیش از معرفی کالسکه جرثقیل سقفی بهتر است تفاوت راهبر را با کالسکه بیشتر روشن کنیم. راهبر در دو طرف پل، برای حرکت طولی جرثقیل ساخته شده و دارای یک اسکلت و دو چرخ و یک گیربکس برقی در هر طرف است. گیربکس الکتریکی را می‌توان به وسیله چرخ دنده و با چرخ زنجیری یا شفت مستقیم به چرخ‌ها متصل کرد که بهترین روش دنده یا شفت مستقیم است.

کالسکه برای نصب وینچ جرثقیل‌های دو پل و برای حرکت عرضی یا افقی در جرثقیل استفاده می‌شود که دارای اسکلت و 4 چرخ و گیربکس برقی می‌باشد و نحوه اتصال گیربکس برقی به چرخ‌ها مشابه راهبر است. برای اینکه کالسکه و راهبر کندتر حرکت کنند و همچنین برای ایمنی بیشتر و سایش کمتر، در قطعات جرثقیل از اینورتر یا سافت استارتر برای راه‌اندازی موتور‌های الکتریکی استفاده می‌شود. راهبر و کالسکه هردو از اجزای حساس مجموعه جرثقیل هستند که در صورت محاسبات نادرست یا عدم دقت در ساخت، مشکلاتی مانند صدای زیاد هنگام حرکت، خرابی چرخ، خرابی گیربکس برقی و حتی سقوط پل از ستون‌ها یا افتادن وینج از روی پل را باعث می‌شود و می‌تواند ایجاد خسارات مالی و جانی زیادی کند.

قیمت کالسکه جرثقیل سقفی

قیمت کالسکه یا ترولی جرثقیل سقفی اولاً به نوع جرثقیل و تک پل یا دو پل بودنش بستگی دارد. همچنین نوع ساخت، متریال مورد استفاده و از همه مهمتر میزان استفاده‌ی کارگاه در روز از جرثقیل در قیمت ترولی جرثقیل سقفی مؤثر و تعیین‌کننده است.

کالسکه جرثقیل سقفی | جرثقیل بناگستر
کالسکه جرثقیل سقفی | جرثقیل بناگستر

تعمیرات کالسکه جرثقیل سقفی

از آنجا که کالسکه جرثقیل برقی بخش مهمی از جرثقیل محسوب می‌شود و مقدار زیادی از بار جرثقیل روی آن قرار می‌گیرد، تعمیرات ترولی یا کالسکه جرثقیل سقفی بسیار حائز اهمییت است.

همانطور که پیشتر گفته شد، کالسکه یا ترولی جرثقیل سقفی قطعه فلزی است که مکانیسم بالابر شامل قطعات الکتریکی و مکانیکی جرثقیل بر روی آن نصب می‌شود و البته فشار بار مستقیماً روی این قطعه است. باوجود اینکه راهبر‌ها یا کلگی‌های جرثقیل سقفی، بار‌ها و محموله‌ها را در اطراف سالن جابجا می‌کند، اما کالسکه شامل اجزای اصلی جرثقیل است که به هر دلیلی ممکن است آسیب ببیند و عمدتاً بیشترین هزینه‌های ساخت و تعمیر جرثقیل در این قسمت جرثقیل اعمال می‌شود.

بنابراین کاربران و مدیران باید به بازرسی دوره‌ای و تأمین ایمنی این قطعه از جرثقیل سقفی مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند. جرثقیل بناگستر با کارشناسان و متخصصان کارآزموده و باتجربه، آماده ارائه انواع مشاوره و خدمات در تمامی حوزه‌های مربوط به جرثقیل‌های سقفی و دروازه‌ای ست.

‫0/5 ‫(0 نظر)
دسته‌ها: خرید قطعات، لوازم و اجزای انواع بالابر و جرثقیل سقفی
برچسب‌ها:
مقالات مرتبط
فروش انواع لنت فابریک ترمز جرثقیل در بازار

خرید انواع لنت فابریک ترمز جرثقیل (دیسک، مگنت، مخروطی و کفشکی)

فروش انواع لنت فابریک ترمز جرثقیل موضوعی است که در این مقاله قصد داریم تا به آن بپردازیم. لنت فابریک ترمز جرثقیل به عنوان قطعه‌ای اساسی در سیستم ترمز جرثقیل…
ادامه مطلب
مدل های مختلف جاروبک جرثقیل سقفی

جاروبک جرثقیل سقفی و مشخصات مربوط به آن- دماگ، پویا الکتریک، سوپر فلکس، ومفلر، آکاپ، ویلما

جاروبک جرثقیل سقفی یک قطعه مهم در سیستم جرثقیل‌های سقفی است که برای انتقال برق از ایستگاه اصلی به جرثقیل سقفی از آن استفاده می‌شود. این قطعه شامل یک بدنه…
ادامه مطلب
کاربرد‌های مختلف فن هاب جرثقیل سقفی

فن هاب جرثقیل سقفی و مشخصات مربوط به آن

فن هاب جرثقیل سقفی در جرثقیل‌های سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فن‌هاب یا هاب‌فن یک قطعه مکانیکی بوده که در سیستم خنک‌کننده موتور جرثقیل‌های سقفی به‌کار می‌رود. این قطعه برای…
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
مشاوره رایگان