1. جرثقیل بناگستر
  2. قیمت خرید انواع جرثقیل سوله‌های صنعتی و کارگاه‌ها
  3. جرثقیل دروازه‌ای چیست و کاربردهای آن کدام است؟ مشخصات فنی و انواع

جرثقیل دروازه‌ای چیست و کاربردهای آن کدام است؟ مشخصات فنی و انواع

جرثقیل‌های دروازه‌ای و تفاوت با جرثقیل سقفی

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم جرثقیل دروازه ای چیست در واقع جرثقیل دروازه ای شبیه جرثقیل سقفی است اما پل افقی آن بر روی دو پایه قرار گرفته و به صورت «قاب در» ساخته شده است. برخلاف جرثقیل های سقفی، جرثقیل های دروازه ای نباید به سازه نگهدارنده ساختمان متصل شوند. این محصولات معمولاً در عملیات در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند، اما می توانند در داخل ساختمان مانند انبارها نیز استفاده شوند. از جرثقیل دو پل در فضای باز برای بارگیری و تخلیه استفاده می شود. این نوع جرثقیل ها که از دو پل استفاده می کنند، دو پایه برای نگهداشتن واگن و بالابر و تجهیزات الکتریکی دارند. تجهیزات معمولاً از یک اتاق کنترل مورد کنترل قرار می گیرند. منبع تغذیه طولی با فنر یا کابل موتور ساخته می شو. و جرثقیل تک پل با ظرفیت و عرض محدود ساخته شده و در فضاهای باز برای جابجایی، تخلیه و بارگیری استفاده می شود. نوع جرثقیل کنسولی می تواند به عرض بیشتری را تحت عملکرد خود قرار دهد.

این جرثقیل ها معمولا در مدل های تک پل و دو پل ساخته می شوند و در فضای باز استفاده می شوند. پل های این جرثقیل بر روی پایه و چرخ ها در دو طرف قرار می گیرند و حرکت طولی این جرثقیل ها بر روی ریل های واقع روی زمین انجام می شود. این جرثقیل ها معمولا در اسکله ها و کارگاه های سنگبری استفاده می شوند. نوع نیم دروازه ای این جرثقیل ها (نیم سقفی و دروازه ای) در کارگاه هایی که در قسمتی از کارگاه درخواست بارگیری وجود دارد، استفاده می شود.

جرثقیل دروازه ای برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

جرثقیل ها اساسا به طور گسترده ای در صنایع مختلف استفاده می شوند. مانند: بالا بردن قطعات، حمل قطار و واگن در ایستگاه حمل و نقل راه آهن، بلند کردن کشتی در کارخانه کشتی سازی، بارگیری و تخلیه کانتینر در ایستگاه های بندری، بالا بردن و حمل کالاهای سنگین در داخل کارخانه، کار ساخت و ساز در محل و نصب و غیره.

جرثقیل دروازه ای در کنار جرثقیل سقفی یکی از مهم ترین تجهیزات حمل و نقل مواد در صنایع است. معمولاً برای بارگیری، تخلیه اشیاء کوچک یا بزرگ در داخل یا خارج استفاده می شود. این جرثقیل می تواند کارهایی فراتر از امکانات و مزایای ما انجام دهد و عملکرد شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد و در هزینه شما صرفه جویی می کند.

جرثقیل های پل به دلیل کارایی بالا و عملکرد خوب، کاربردهای متنوعی دارند. از یک طرف، ما می توانیم آنها را در داخل خانه مانند انبارها، کارگاه ها، گاراژها، کارخانه ها و غیره نصب و راه اندازی. اما برای کاربردهای خارجی مانند بندر، کشتی سازی و غیره. به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در انبارهایی که مواد و بار بیشتری برای حمل و نقل وجود دارد، اغلب از جرثقیل های دروازه ای استفاده می شود، زیرا به طور متوسط ​​تا 15 تن وزن را تحمل می کنند.

مزایای جرثقیل دروازه ای چیست؟

جرثقیل دروازه ای جایگاه ویژه ای در صنعت حمل و نقل دارد. مزایای این سازه ی پرکاربرد را می توانیم به صورت زیر بیان کنیم:

  • استفاده از جرثقیل دروازه ای بسیار ساده است و نیاز به مهارت زیادی ندارد.
  • در فضای باز، جابجایی اجسام با استفاده از جرثقیل متحرک آسان است.
  • جرثقیل دروازه ای از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه است.
  • جرثقیل دروازه ای را می توان به صورت تک پل یا دو پل استفاده کرد.
  • جرثقیل های قاب را می توان در اندازه های مختلف و برای اهداف مختلف طراحی و اجرا کرد. ترکیب این عناصر به همراه هزینه کم و نگهداری آسان از مزایای جرثقیل دروازه ای می باشد.
جرثقیل دروازه ای
جرثقیل دروازه ای

خطرات جرثقیل دروازه ای

در هنگام کار با جرثقیل خطر آسیب جدی و حتی مرگ وجود دارد. علت اصلی مرگ جرثقیل برخورد عابر پیاده با بار جرثقیل است. با نوعی هشدار که هنگام نزدیک شدن عابر پیاده به جرثقیل به صدا در می آید، می توان از بسیاری از این تصادفات جلوگیری کرد.

آشنایی با جرثقیل دروازه ای یک پل

انواع جرثقیل دروازه ای معمولا در دو نوع تک پل و دو پل ساخته می شوند. در جرثقیل پل تک پل همانطور که از نامش پیداست فقط با یک پل بر روی ستون های جرثقیل قرار می گیرد. البته ظرفیت باربری جرثقیل های تک پل کمتر از جرثقیل های دو پل است. به همین ترتیب هزینه ساخت جرثقیل دروازه‌ای تک پل و اجرای آن نیز با جرثقیل دو پل متفاوت است.

جرثقیل های تک پل معمولاً ظرفیت حمل محموله هایی با وزن 1 تا 20 تن را دارند. حداکثر طول دهانه آنها حدود 50 متر است. این جرثقیل ها ابزاری مقرون به صرفه برای صنایع سبک و عملیات کارگاهی هستند و به خوبی می توانند بارها را تحمل کنند.

کاربردهای جرثقیل دروازه ای متحرک

جرثقیل دروازه ای متحرک که یکی از پرکاربردترین جرثقیل های دنیاست، توانایی زیادی در سازگاری با شرایط مختلف دارد. ابعاد این جرثقیل در هر مقیاسی قابل تنظیم است و با بالابر آن می توان عملکردهای مختلفی را پیاده کرد. از این جرثقیل می توان به جای جرثقیل سقفی و در مکان های سرپوشیده استفاده کرد. در هر قسمتی از ساختمان که امکان استفاده از جرثقیل سقفی وجود ندارد، استفاده از جرثقیل باربری متحرک می تواند مفید باشد.  ساخت جرثقیل دروازه ای کوچک قابل حمل نیز به عنوان تجهیزات ارزان قیمت به جای تجهیزاتی مانند لیفتراک استفاده می شوند.

از دیگر کاربردهای جرثقیل دروازه ای می توان به استفاده از این سازه برای حمل و نقل مواد خطرناک اشاره کرد. با استفاده از جرثقیل متحرک می توان به راحتی برخی از اشیاء یا مواد را جابجا کرد. جرثقیل دروازه ای قابل حمل گزینه مناسبی برای حمل کالا، وسایل و اجسام سنگین به فضاهای مختلف می باشد. این جرثقیل در بسیاری از مکان ها مانند کارخانه ها، کارخانجات، کارگاه ها، بنادر، انبارها و معادن کاربرد فراوانی دارد.

جرثقیل دروازه ای
جرثقیل دروازه ای

اطلاعات و مشخصات فنی در مورد جرثقیل دروازه‌ای

مشخصات فنی جرثقیل های دروازه ای متحرک از جمله مواردی است که قبل از خرید باید در نظر داشت. مشخصات به طور کلی شامل مواردی مانند توان جرثقیل، ارتفاع بالابر، نوع بالابر، منبع تغذیه، مصالح ساختمانی و سیستم کنترل جرثقیل است.

جرثقیل های دروازه ای همانطور که پیشتر گفته شد اغلب به صورت دو پل تک یا دو پل ساخته می شوند و می توانند با سرعت یک یا دو سرعت حرکت کنند. ظرفیت جرثقیل به وزنی اشاره دارد که جرثقیل می تواند جابجا کند. ارتفاع بالابر همچنین توانایی جرثقیل در بلند کردن اجسام را نشان می دهد.

بالابرها معمولاً از نوع بکسل یا زنجیری هستند و منبع تغذیه آنها اغلب الکتریسیته است. جدای از این موارد، جرثقیل دروازه ای از نظر مشخصاتی مانند بدنه، مقاومت در برابر رطوبت، گرما، سرما و سایر عوامل محیطی، پایه ارتفاع و داشتن برخی لوازم جانبی متفاوت است.

  • ظرفیت: 1 تا 10 تن
  • دهانه: از 4 تا 30 متر
  • ارتفاع: 4 تا 30 متر
  • نوع بالابر: برقی – سیم بکسلی یا برقی -زنجیری
دسته‌ها:
قیمت خرید انواع جرثقیل سوله‌های صنعتی و کارگاه‌هامقالات
مقالات مرتبط
جرثقیل سقفی زنجیری | جرثقیل بناگستر

بالابر برقی زنجیری در انواع جرثقیلهای سقفی، دروازه‌ای و بازویی

جرثقیل‌ها و دستگاه‌های بالابر سقفی و دروازه‌ای انواع و شکل‌ها و مکانیسم‌های عملی متفاوتی دارند، اما تقریباً همه آن‌ها دارای یک عضو کاربردی و قسمت مشترک بسیار مهم هستند. همه…
ادامه مطلب
مدل های مختلف جاروبک جرثقیل سقفی

جاروبک جرثقیل سقفی و مشخصات مربوط به آن- دماگ، پویا الکتریک، سوپر فلکس، ومفلر، آکاپ، ویلما

جاروبک جرثقیل سقفی یک قطعه مهم در سیستم جرثقیل‌های سقفی است که برای انتقال برق از ایستگاه اصلی به جرثقیل سقفی از آن استفاده می‌شود. این قطعه شامل یک بدنه…
ادامه مطلب
کاربرد‌های مختلف فن هاب جرثقیل سقفی

فن هاب جرثقیل سقفی و مشخصات مربوط به آن

فن هاب جرثقیل سقفی در جرثقیل‌های سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فن‌هاب یا هاب‌فن یک قطعه مکانیکی بوده که در سیستم خنک‌کننده موتور جرثقیل‌های سقفی به‌کار می‌رود. این قطعه برای…
ادامه مطلب
رنگ آمیزی جرثقیل | جرثقیل بناگستر

رنگ‌آمیزی جرثقیل سقفی

با توجه به فزونی هرروزه‌ی انواع سازه‌های فلزی اعم از سازه‌های فولادی من جمله انواع جرثقیل‌ها، ستون‌ها و دیگر سازه‌های فلزی و فولادی، توجه ویژه به رنگ‌آمیزی جرثقیل و بالاخص…
ادامه مطلب
ویژگی های مهم در زمان فروش انواع درام جرثقیل سقفی

فروش انواع درام جرثقیل سقفی (درام وینچ سیم بکسلی) (درام ساده، درام شیار)

انواع درام جرثقیل سقفی را در این مقاله توضیح خواهیم داد. یکی از قطعات اصلی جرثقیل های سقفی درام می‌باشد که برای محوری کردن و جابجایی اجسام به کار گرفته…
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
مشاوره رایگان